Oratorikus kuruc western
Ez nem történelmi dráma. Nem színpadi tabló, amely fő küldetésének azt tekinti, hogy a Rákóczi-szabadságharc eseményeit hitelesen prezentálja. Nem. Ez a darab úgy viszonyul a magyar történelem ezen időszakához és Esze Tamáshoz, ahogy Sergio Leone westernjei a vadnyugat pisztolyhőseihez, vagy Kurosawa Akira mozgóképes csodái a középkor szamurájaihoz: ez az antihősök mitikus eszközökkel újrateremtett ideje. A világ rendjének megváltozása miatt az egyén a morális értékek határvidékére szorul, ahol már csak a törvényen kívüliek erő alapú igazságtétele létezik, ahol az íratlan becsületkódex felülírja a hatalom szavát. Az elvhűségnek ez a formája viszont csak vérben ázó káoszt és hullahegyeket szülhet. Az antihősnek szüksége van egy új eszmére, amely célt és eszközt ad jogos haragjának. És ezt az eszmét valakinek képviselnie kell. Esze Tamásnak és a kurucoknak szüksége van Rákóczira.
Szereplők:
Esze Tamás, a veszett brigadéros - Ferenci Attila
II. Rákóczi Ferenc - Kacsur András
Sámánasszonyok - Orosz Melinda, Vass Magdolna
Anna, Esze Tamás felesége - Tarpai Viktória/Mónus Dóra
Kapitány - Sőtér István
Tarpa falu bírája - Szabó Imre
Kis Albert, kuruc hadnagy - Szilvási Szilárd
Károlyi Sándor - Gál Natália
Első Labanc - Séra Dániel
Második Labanc - Cséke Adrienn
Harmadik Labanc - Kiss Szabolcs
Kurucok, Pletykások, táncosok:
a Kárpátalja Néptáncegyüttes táncművészei
Rendezte: GYEVI-BÍRÓ ESZTER
Írta: Eck Attila
Koreográfus: Sikentáncz Szilveszter
Ősbemutató: 2019. december 2., BeregszászIdőpont: 2019
Külön köszönet a Jazzation együttes Mi vagyunk a rózsák c. dalának rendelkezésre bocsátásáért, valamint a Tarsoly zenekar közreműködéséért, továbbá a Kárpátalja Kulturális Örökségének és Népi Hagyományainak Megőrzéséért Társadalmi Szervezet által nyújtott támogatásért.
Az előadás a Rákóczi-emlékév keretében, a Rákóczi Emlékbizottság támogatásával, a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ)
felkérésére, a BGA közreműködésével jött létre.
Шалений бригадир
Цей твір стосується періоду угорської історії, Національно-визвольної війни угорського народу та до Тамаша Есе. Через зміну порядку світу індивід підштовхується до кордону моральних цінностей, де існує лише силова справедливість розбіжників, де неписаний кодекс честі перекриває слово влади. З іншого боку, ця форма вірності може призвести лише до просоченого кровю хаосу та курганів трупів. Антигерою потрібна нова ідея, яка дає мету та засоби його законному гніву. І цю ідею повинен хтось представляти. Тамаш Есе та Куруци потребують Ракоці...
У виставі задіяні:
Атілла Ференці
Андрій Качур
Магдалина Ваш
Вікторія Торпої / Мовнуш Дора
Мелінда Орос
Емерих Сабов
Степан Шевтер
Андрій Качур
Наталія Гал
Сілард Сілваші
Андрея Качур
Адріенн Чейке
Шера Даніел
Кіш Саболч
ко-продукція з колективом угорського народного танцю в рамках підтримки та збереження культурної спадщини та народних традицій Закарпаття
Хореографія: Шікентанч Сілвестер
Режисер: Дьеві-Біров Естер
Автор: Ецк Аттіла
Головний режисер театру: Аттіла Віднянський
Відео : https://www.youtube.com/watch?v=imaFVel7_n8
Це не історична драма. Це не сценічна дошка, головною місією якої є достовірне представлення подій війни за незалежність Ракоцці. Немає. Цей твір стосується цього періоду угорської історії та Тамаша Еше так само, як вестерни Серхіо Леоне до героїв гармат Дикого Заходу або зворушливих чудес Куросави Акіри до самураїв середньовіччя: це час антигероїв, відтворених міфічними засобами. Через зміну порядку світу індивід підштовхується до кордону моральних цінностей, де існує лише силова справедливість розбіжників, де неписаний кодекс честі перекриває слово влади. З іншого боку, ця форма вірності може призвести лише до просоченого кров'ю хаосу та курганів трупів. Антигерою потрібна нова ідея, яка дає мету та засоби його законному гніву. І цю ідею повинен хтось представляти. Тамаш Еше та Куруки потребують Ракоцці.